CINETIC – Laboratorul de Dezvoltare Cognitivă È™i Psihologie Aplicată prin ExperienÈ›e Imersive

Header_anunt_CINETIC-2

Bucuresti, 30.06.2016

Laboratorul de Dezvoltare Cognitivă și Psihologie Aplicată prin Experiențe Imersive funcționează pe o axă complementară cu Laboratorul de Interacțiune Digitală, încorporând de asemenea instrumentele și rezultatele celorlalte cinci laboratoare. Cercetarea de tip fundamental desfășurară în cadrul acestui spațiu investigativ poate aborda o direcție interdisciplinară artă (teatru și cinematografie) – știință (psihologie și științe neuro-cognitive), înțeleasă din perspectiva tehologiilor creative din spectrul realității virtuale și augumentate. Direcțiile de cercetare se vor extinde atât în domeniul terapiei virtual-vizuale și al dezvoltării cognitive, cât și în cel al studiului impactului experienței spectaculare ca imersie performativă virtuală.

Misiunea. Laboratorul de Dezvoltare Cognitivă și Psihologie Aplicată prin Experiențe Imersive are misiunea de a evalua impactul utilizării elementelor de realitate virtuală și augmentată asupra omului, urmărind dezvoltarea și stimularea proceselor de utilizare a acestor elemente în următoarele domenii:

  • Dezvoltare cognitiv-emoÈ›ională. Impactul realității virtuale asupra proceselor cognitive;
  • IntervenÈ›ie terapeutică prin forme vizuale (inclusiv cele 3D È™i virtuale) cu un impact pozitiv asupra dezvoltării È™i sănătății emoÈ›ionale;
  • Investigarea impactului cognitiv È™i emoÈ›ional specific tehnicilor creative utilizate în artele ce folosesc imaginea tridimensională (teatru È™i cinematografie).

Resurse. Pe lângă resursele de realitate imersivă ale Laboratorului de IntercaÈ›iune Digitală (sistem de proiecÈ›ie imersiv 3D tip CAVE, sistem motion capture state of the art – cu două costume – unic în România) Laboratorul de Dezvoltare Cognitivă È™i Psihologie Aplicată dispune de alte trei echipamente state of the art proprii:

  1. sistem mobil binocular de urmărire a mișcărilor ochilor compus din: SMI ETG 2W Analysis Pro package, SMI Trigger Module și SMI Virtual Reality Module. Aceștia sunt ochelari concepuți pentru a urmări traiectoria privirii unei persoane în timp real. Sistemul SMI ETG 2W împreună cu mediul de stocare oferă posibilitatea de a urmării și studia în timp real datele preluate, oferind astfel o analiză extrem de eficientă.
  2. sistem EEG cu electrozi pasivi cu configuraÈ›ii multiple fixe È™i mobile È™i sistem de digitizare a poziÈ›iei electrozilor destinat măsuratorilor EEG È™i ERP È™i pachet de senzori auxiliari – Ant Neuro – EEG. Acesta a fost achiziÈ›ionat împreună cu sistemul de digitalizare a poziÈ›iei senzorilor EEG.
  3. sistem conex destinat realității virtuale tip ochelari pe cap: Oculus DK2. Acesta reprezintă ultima versiune a kit-ului Oculus Rift concepută pentru a oferi o experiență de imersie absolut unică. Beneficind de un up-grade important în ceea ce privește display-ul și sistemul de înregistrare a mișcărilor, Oculus DK2 este cea mai avansată tehnologie pentru imersia virtuală de tip ochelari.

Toate aceste facilități pot fi utilizate pentru generarea de stimuli virtuali pentru achiziția de date calitative de răspuns biometric, dar și pentru generarea de conținut în vederea unui plan terapeutic sau de dezvoltare cognitivă și de asemenea pentru formularea de conținut creativ-artistic cu impact emoțional pozitiv asupra spectatorilor. Programele de cercetare pot porni de la simulări pentru obținerea de analize calitative, până la programe de investigare a proceselor cognitive și de funcționare a sistemelor umane de răspuns emoțional.

Direcții de cercetare.

– investigaÈ›ii interdisciplinare la frontiera dintre artă, psihologie È™i neuroÈ™tiință;

– investigaÈ›ii experimentale în zona metodelor psihoterapeutice experienÈ›iale È™i a proceselor dezvoltării cognitive prin măsurători biometrice;

– dezvoltarea de metodologii psihoterapeutice È™i de dezvoltare cognitivă prin utilizarea interfeÈ›elor digitale È™i virtuale;

– evaluarea impactului diverselor medii artistice (teatral sau cinematografic) asupra mecanismelor cognitiv-emoÈ›ionale la nivelul spectatorilor È™i al actorilor;

– cercetări biometrice È™i neuro-cognitive asupra proceselor specifice artelor performative, cu un focus deosebit asupra proceselor emoÈ›ionale È™i asupra studiului mecanismelor cognitiv-emoÈ›ionale implicate în procesele specifice creativității;

– cercetări calitative ale impactului experienÈ›elor virtual-imersive asupra spectatorilor/utilizatorilor prin măsurători biometrice;

– colectarea de date prin simulări virtuale, de la simulări de spaÈ›ii, la simulări de situaÈ›ii,  cercetări privind capturarea miÈ™cării prin senzori È™i generarea de conÈ›inut prin manipularea datelor obÈ›inute prin senzori;

– dezvoltarea de interfeÈ›e de comandă creier-computer-maÈ™ină.

Aplicabilitate

  • Psihoterapie È™i dezvoltare cognitivă prin metode experienÈ›iale È™i prin forme vizuale (statice È™i dinamice, inclusiv virtuale È™i 3D);
  • Spectacole în spaÈ›ii publice (inclusiv de tip performance È™i instalaÈ›ii) cu impact social major;
  • InstalaÈ›ii interactive;
  • Dezvoltare de metodologii performative inclusiv training în arta actorului prin experienÈ›e virtuale imersive.

Detalii suplimentare puteţi obţine pe site-ul proiectului la adresa www.cinetic.arts.ro.